sobota 13. března 2010

Eneagram osobnosti

Víte o eneagramu?
Právě jsem ho objevila na zajímavém blogu Posváná zahrada Matky Země - který tímto přidávám do odkazů.

Existuje prý devět typů osobnosti. Každý z nich se pojí s určitými charakterovými vlastnostmi, dvě sousedská čísla jsou povaze také blízká a všechny mají jako protiváhu svou nejvýraznější špatnou vlastnost.
Po rychlém zvážení mi bylo jasné, že jsem jednička. Protože vážně toužím po tom, aby se svět změnil, aby bylo lidstvo lepší, chci vás všechny perfektní! A protipólem jedničky je hněv. Takže bacha, nebo na vás vlítnu. (Nebo budu aspoň sprostě nadávat a bouchat věcma.) :o)
Jo, řekla bych, že to celkem sedí :o)

Jaký číslo jste vy? A schválně, jestli jsem si to tipla dobře.

17 komentářů:

Pavlik řekl(a)...

Tak to vidíš,já myslel že podle zvěrokruhu je 12 typů lidí a ono jich je jen 9. Tady si aspoň můžeš vybrat. Osobně nesnáším jakékoliv škatulkování, odhadování povah a vlastností druhých lidí. Určitě máme v sobě všechny vlastnosti, které jsou tu uvedené. Jenže sami o sobě máme mylné představy. Děláme ze sebe lepší osoby, než ve skutečnosti jsme. A pak jsou tedy všechny soudy zkreslené. Tak si to shrneme. Řekl bych že jsem 1. perfekcionista, 2. pomocník, 4. romantik, 5. přemýšliví, ale taky 7. podléhám obžerství a 9. lenosti. Tak nevím Markét, taky bych Ti nepřisoudil pouze jedno číslo.

Amara řekl(a)...

Cituji wikipedii:
"I když osobnost člověka je nejvíce dána jedním typem, ovlivňuje jí i všech 8 ostatních vrcholů eneagramu."
A že se lidi vidí lepšími? Tomu se nediv, vždyť konfrontace s vlastními temnými stránkami je to nejtěžší, co máme za úkol :o)

Pavlik řekl(a)...

Tak to jsou typická zadní vrátka každé takové bludné teorie. To je geniální.
Jinak s Tvojí poslední větou v komentáři souhlasím.

Eevee řekl(a)...

Měla jsem doma o eneagramu knížku (bohužel jsem ji někomu půjčila a už ji nemám) a musím říct, že na tom fakticky něco je. Jen se to nedá jen tak určit, jakože si vyberu, co se ke mě nejvíc hodí, ale musíte si svoje číslo vypočítat z data narození. Takže např moje: 23.9.1991 = 2+3+9+1+9+9+1 = 34 = 3+4 = 7

prostě sčítejte tak dlouho až vám zbyde jednociferné číslo.

Amara řekl(a)...

Eevee: Ahá! tak to je škoda, že jí už nemáš :o(

Eevee řekl(a)...

Markét, našla jsem tu knížku na prodej na internetu, tak pokud bys chtěla....
http://knihy.abz.cz/prodej/abc-enneagramu

Vančís řekl(a)...

Teda to je zase věc! Ale abych ti udělal radost, tak jsem si dal tu práci a přelouskal to :-)
Mno, takže asi takhle - osobně se asi nejvíc cejtim na pětku propojenou se 7 a 8 (přemýšlivej požitkář a ochránce), ale podle Eveenýho výpočtu mi vyšla čtyřka propojená s 1 a 2 (romantickej pomocník a perfekcionalista). Tak a teď babo raď!
Možná jsem stejně jako Pavlik všechno...ale hlavně jsem prej (teda podle Eneagramu) vzteklej pyšnej a závistivej lakomec holdující obžerství a smilstvu, takže bacha na mně! :-)))

PS:Posílám ti dva odkazy (1, 2), tak si počti...a neber to moc vážně, ju? ;-)

J-Lo řekl(a)...

No jo, chlapi ti to tady nabourali a já musím jenom přidat jeden fakt. Stačí se podívat na seznam literatury na tom odkazu, cos dala do článku, a zjistíš, kolik lidí se na takovémto novodobém rádoby mystickém škatulkování lidí přiživuje, neřku-li živí. To jediný mi vlastně vadí, protože jinak všechno to astrologicko-numerologicko-horoskopické blábolení považuju za příjemné koření života a když to má sloh a šmrnc, tak proč ne - třeba se na tom úžasně učily v angličtině charakterový vlastnosti:-)

Amara řekl(a)...

J-Loue: A jaký astrologicko-numerologicko-horoskopický blábolení jsi četl?

Vančísi: Já teda netvrdím, že je to nutně pravda, ale přiznávám, že mi takový věci přijdou zajímavý.
Podle Evee jsem číslo osm a to se mi teda tak jako ta jednička nelíbí :o(
Každej má něco, jeden vyšívá, druhej masakruje zombíky na konzoli, třetí studuje druhou světovou... a těžko hodnotit, co je větší nesmysl ;o)

Pavlis: A pamatuješ na ty Honzovo hetero-homo-sexuální škatulky? Ty se Ti ale líbily, ne :o)

J-Lo řekl(a)...

Nechal jsem si vyložit karty, nechal jsem si předpovědět osud od cikánky a od hradního pána na Pravdě, nechal jsem si vypovědět svoje vlastnosti a choroby podle oční duhovky - a všechno to bylo pěkné a romantické. Četl jsem pár odborných astrologických horoskopů, kam jsem zadal i hodinu a minutu narození - na doporučení mých slovenských odbornic - a sedělo to na mě a hlavně to bylo napsáno někým, kdo měl talent. A pak jsem bohužel četl úryvky i z pár odborněji se tvářících knih. A musím říci, že čím více odborné a na východní mysticismus se odvolávající knihy, tím trapnější. Zlatá cikánka v Prachaticích!

Eneagramy jsou celkem v pohodě, protože člověka donutí zamyslet se nad tím, proč existovalo něco jako kapitální hříchy a jaké kladné vlastnosti k nim mohou vést.

Ano, už ve škole se učí, že jsou čtyři druhy temperamentu a nás baví hledat, kde jsme v grafu sangviniků, choleriků, melancholiků a felgmatiků a taky nikdo není čistě z jednoho soudku. A proto tě zřejmě baví každé další rozvinutí tohohle základního schématu. Nic proti tomu - každej potřebujeme někajý koření, i když se dá přežít i bez něj. Jak jsi to napsala Vančísovi:)

A ještě poslední věc, i pro mě jsi jednička!!! ;)

Pavlik řekl(a)...

Pavlis: A pamatuješ na ty Honzovo hetero-homo-sexuální škatulky? Ty se Ti ale líbily, ne :o)
To si Markétko nepamatuju, ale rád si to připomenu.
Bohužel jsou tyhle věci něco jako náboženství. I když předložíš důkazy o evoluci, tak ti lidé stejně budou věřit v boha.
Ty ses prostě rozhodla těmhle věcem věřit a jakykoliv důkaz že je to kravina, vymyšlená někým za ůčelem zbohatnutí ti to stejně nedokáže vymluvit.

J-Lo řekl(a)...

Jé, já věřím v Boha i v evoluci... asi se mnou nebude něco v pořádku:-)

Amara řekl(a)...

Pavlisi, to máš pravdu. Já jsem se rozhodla (nebo spíš dospěla k tomu), že nějaký vyšší souvislosti (Bůh, Vesmírný řád...atd) tu jsou a už mi to asi nikdo nerozmluví. A budu to hledat v sobě i okolo sebe.
Samozřejmě, že chápu, že jsou lidi, kteří vymysleli teorie o světě jenom pro peníze a sami tomu nevěří, anebo i věří, ale jak se my o tom můžeme přesvědčit? Snad jenom tak, že (pokud nás to zajímá) si o tom zjistíme co nejvíc a pokud to jde, sami si to vyzkoušíme. Jinak ale, nemůžeme říkat, jestli je to blud nebo ne.
Takhle radikální už bych nebyla.

Spiritualitu nikdo pro peníze nevymyslel, ta byla s lidma odjakživa. A co se týče věštění, numerologie, magie, astrologie, karet apod. to se mi líbí, ale ruku do ohně bych za to nedala ;o)

Amara řekl(a)...

J-Lo:
Tak to já taky. Ono se to vzájemně nevylučuje, i když to tak může někomu připadat. Třeba náboženským fanatikům anebo naopak tomu, kdo si představuje Boha jako fousatýho dědka na obláčku. Jako vychovaná v totálním ateismu, jsem se na základce divila, proč FYZIKÁŘKA věří v Boha. Snad ví, co způsobuje blesky ne?) Děkuju vám všem za příspěvky. Moc.

Anonymní řekl(a)...

I když už je to tu asi tak nějak uzavřený, jen bych chtěla dodat:
Pavlíku: Tvůj radikalismus mi připomíná jistého pana Radu na blogu KZK. Snad nevěříš, že máš patent na pravdu?
Markét: Taky jsem byla vychovaná v ateismu, ale...věřím tomu, že někde je nějakej vyšší řád... Jenom zatím nevím jakej, Bůh, osud, životní filozofie, víra...cokoliv... Je jedNo jak to nazveme...A vlastně mě mrzí, že ničemu nevěřím, protože v něco věřím, jen se to ai nejmenuje a nemá to žádnou organizaci... a třeba mě to i mrzí, i když si o církvi nemyslím noc moc hezkého, protože bych ráda znala nějaké souvěrce a svojí naději, kterou stále mám, o něco opírala...a přitom studuju sociologii a v evoluci věřím... Bůh není ani pán na obláčku ani...nevím co...přemýšlím, jse často naštvaná a věřím... Jsem snad proto naivní?

Pavlik řekl(a)...

Já si nemyslím že teorie evoluce je něco radikálního. Možná v minulém století tomu tak bylo.
Nikde jsem netvrdil, že to, co tady předlkádám je pravda. Je to jen můj pohled na věc, kterému JÁ věřím, ale jestli je to pravda......bůh ví :-)
Nejhořší varianta lidí je ta, která tvrdí že jsou ateisti a při tom věří ve vyšší moc. Ve skutečnosti je to tak, že nevěříš, ale ráda bys. Asi proto že potřebuješ nějakou berličku, potřebuješ věřit že život má smysl, potřebuješ věřit že smrtí to nekončí.
Ale pozor, nemusí to tak být a netvrdím že je to PRAVDA!

Anonymní řekl(a)...

Ale Pavlíku, to je přeci ono: byla jsem vychovaná v ateismu, ne že bych byla ateistkou. A nepotřebuju věřit, že to smrtí nekončí...o to nejde, jak jsem psala, potřebuju naději. Potřebovala bych vidět, že to něco co se kolem děje má smysl, vyšší smysl, skrytý vyšší princip... A to mi nepřijde vůbec nejhorší... A ani bych neřekla, že ateisti jsou vůbec nejhorší, právě protože si pravdu neuzurpuju, tak bych si nedovolila něco takového říct. Možná jsme slabá si přispustit, že to špatný co se kolem děje, se děje jen tak a možná jsme právě tím silná... Věřím v konečnou ronvováhu... Věřím, že něco existuje, karma třeba... a neříkám, že to ta je, to bych psal: Existuje karma, existuje vyšší princip. Ale ne, já jen říkám, že věřím, chápeš? A předtím jsem se nepodepsala ne s úmyslem samozřejmě. Abee :)